αυτοκινητα

Published on 28 Δεκεμβρίου, 2016 | by Kynoclub

0

Οδηγώντας στο χιόνι!

Του Τάκη Πουρναράκη / http://www.newsauto.gr/

Σας προτρέπουμε:

Αποφύγετε τις μετακινήσεις υπό αυτές τις συνθήκες εάν δεν έχετε τις γνώσεις. Αλλιώς κινδυνεύετε να ταλαιπωρηθείτε πολύ!

Βάλτε αλυσίδες. Αδιανόητο να ψάχνεστε πως τοποθετούνται την κρίσιμη στιγμή, στραγγαλίζοντας την κυκλοφορία.

Μην προσποιείστε ότι γνωρίζετε ενώ συμβαίνει το αντίθετο…

Τα μεγάλα 4χ4 δεν είναι πανάκεια, σκεφτείτε να γλιστρήσει το…περίπτερο σε παγωμένη κατηφόρα, θα σταματήσει… την άνοιξη! Όλα εξαρτώνται από τα ελαστικά, εάν έχει mud & snow ή χειμερινά αυτό βοηθάει (σ.σ: όχι αποκλείεται να έχετε και να μην το ξέρετε).

Πριν καθίσουμε στη θέση του οδηγού για να μετακινηθούμε στο χιόνι ελέγχουμε οπωσδήποτε:

Πέλμα ελαστικών

Τα φθαρμένα λάστιχα δεν προσφέρουν καθόλου κράτημα σε χιόνι ή πάγο.

Καθαριστικό για το παρμπρίζ με προσθήκη αντιψυκτικού

Καθαρίζουμε καλά παράθυρα και καθρέπτες πριν ξεκινήσουμε.
Χρησιμοποιούμε χλιαρό νερό και αντιψυκτικό για να απομακρύνουμε τον πάγο από το εξωτερικό του αυτοκινήτου μας.  Αφαιρούμε το χιόνι από την οροφή του αυτοκινήτου, διαφορετικά υπάρχει περίπτωση η μετατόπισή του να περιορίσει την ορατότητά μας ή να επηρεάσει την πορεία άλλου αυτοκινήτου.

xionia1

Σιγουρευόμαστε ότι ξέρουμε να τοποθετούμε τις αλυσίδες. Στα προσθιοκίνητα και τετρακίνητα εμπρός, στα πισωκίνητα πίσω.
Το σκεφτήκατε καλά, είστε έτοιμοι;
Έστω ότι βρισκόμαστε σε μια απρόβλεπτη κατάσταση και έχουμε ανάγκη να μετακινηθούμε  ή θέλουμε να πειραματιστούμε…
Το πιο βασικό είναι να βγάλουμε από το μυαλό μας το επίπεδο πρόσφυσης του στεγνού οδοστρώματος. Αφού μας γίνει συνείδηση ότι η πρόσφυση είναι αμφίβολη, ευμετάβλητη, ελάχιστη ή μηδενική ξέρουμε ότι οποιαδήποτε μεταβολή σε διεύθυνση ή ταχύτητα γίνεται πολύ πιο δύσκολα.
Ας διαχωρίσουμε τις συνθήκες, άλλο το φρέσκο χιόνι, άλλο ο παγωμένος δρόμος που έχει καθαριστεί από τα εκχιονιστικά μηχανήματα, άλλο ο απάτητος χιονισμένος δρόμος, άλλο αυτός που διακρίνονται ροδιές άρα έχει περάσει κάτι…
Είναι σημαντικά να γνωρίζουμε καλά σε τι κατάσταση είναι τα ελαστικά μας και που μεταδίδεται η κίνηση στο αυτοκίνητό μας.

Υποθέτουμε την πιο συνήθη κατάσταση, κίνηση εμπρός, ελαστικά λίγο φθαρμένα, πούδρα και ανηφόρα. Κινούμαστε διατηρώντας την ταχύτητά μας και  προσπαθούμε να μην τη μεταβάλλουμε καθόλου. Στρίβουμε με όσο το δυνατόν μικρότερες γωνίες στο τιμόνι και εάν νιώσουμε λίγο σπινάρισμα μειώνουμε γκάζι και τη γωνία στροφής του τιμονιού. Ακόμη και αν το αυτοκίνητο έχει ABS στο φρενάρισμα τα πράγματα είναι μάλλον δύσκολα έτσι πρέπει να υπολογίσουμε πολύ πιο μεγάλες αποστάσεις. Ανεξάρτητα από το αν έχουμε ABS πατάμε το φρένο προσεκτικά για να μην σπάσουμε την πρόσφυση του ελαστικού που δεν πρόκειται να επανέρθει με την ηλεκτρονική μείωση της πίεσης του φρένου. Σε κατηφόρα βάζουμε 1η ή 2η σχέση στο κιβώτιο και την ξεχνάμε, δεν αλλάζουμε, ούτε πατάμε γκάζι, ούτε συμπλέκτη, ούτε φρένο. Εάν χρειαστεί να σταματήσουμε πολύ απαλά, προσεκτικά φρένο και αν γλιστρήσει, που θα γλιστρήσει… προσπαθούμε από πριν να δώσουμε πορεία προς το χαντάκι και όχι προς το γκρεμό.

Στον πάγο…
Καταρχήν το αποφεύγουμε. Εάν είναι απόλυτη ανάγκη προσπαθούμε να πατάμε σε σημεία όπου μπορεί να έχει λίγη πρόσφυση, π.χ. στην άκρη που το καθαρισμένο χιόνι έχει σχηματίσει τραχιά επιφάνεια. Σε παγωμένο οδόστρωμα, δεν έχει νόημα να προσπαθούμε να ξεκινήσουμε σε έδαφος με κλίση ή με τους τροχούς στριμμένους.
Εάν ακόμη και στο ίσιωμα είναι αδύνατον – που πάτε, τρελαθήκατε; – πρέπει να δημιουργήσετε πρόσφυση. Εφόσον δεν έχετε ελαστικά με καρφιά ή αντιολισθητικές αλυσίδες μια λύση είναι να παρακαλέσετε κάποιον να καθίσει στο εμπρός καπό πάνω από τους κινητήριους τροχούς. Φυσικά χρειάζεται πολύ προσοχή μην κάνετε κάτι απότομα και τον χτυπήσετε. Δεύτερον ξεφουσκώνετε λίγο τα ελαστικά. Τρίτον βάζετε ένα χαρτόνι, ή ξύλο ή ρούχο πίσω από τα εμπρός ελαστικά κάνετε λίγο πίσω για να το πατήσετε και δοκιμάζετε να ξεκινήσετε πάνω του. Υπάρχουν και ειδικές σχάρες αλουμινίου γι’ αυτή τη δουλειά. Υπάρχουν πολλές περιπτώσεις ας δούμε ακόμη μια, αυτή του μεγάλου 4χ4 που προσπαθεί να κατέβει μια παγωμένη πλαγιά. Εάν το αυτοκίνητο σας διαθέτει το ειδικό σύστημα «hill decent» ενεργοποιήστε το! Εάν όχι κινηθείτε αργά αξιοποιώντας την πέδη της μηχανής. Λόγω υψηλού κέντρου βάρους και μεγάλου βάρους είναι πιο εύκολο να γλιστρήσετε αν είναι εφικτό πατήστε τη μια ρόδα στην άκρη μέσα στο χιόνι για καλύτερη πρόσφυση. Έχετε στο μυαλό σας ότι η τετρακίνηση δεν παίζει κανένα ρόλο στον παγωμένο κατήφορο και ένα Panda προσθιοκίνητο κατεβαίνει πολύ πιο άνετα από εσάς, σε μια τέτοια περίπτωση.


Τέλος εάν αποφασίσετε να κινηθείτε σε δρόμο με απάτητο χιόνι
έχετε υπόψη σας ότι ο αέρας συσσωρεύει κατά τόπους το χιόνι. Μπορεί ξαφνικά το χιόνι να ψηλώσει τόσο που να μην περνάει ο προφυλακτήρας. Σ’ αυτές τις περιπτώσεις ή όπισθεν ή φτυάρι.


About the Author



Back to Top ↑
  • Video της εβδομάδας